Morsdag som jag vill och inte som jag måste!

Sitter här i Härnösand på en klippa och jobbar .Det är morsdag och jag njuter av att få göra som jag vill och mår bra av  Gör inte alla det? .Det är ju faktiskt min dag så jag fick bestämma helt vad jag ville göra.

I fredags hade jag en inspirationsdag för ett 20 tal friskvårdsinspiratörer och jag pratade väldigt lite friskvård.  Vi tog istället tag i fenomenet  måste eller vill. Tänk vad mycket som kommer upp när vi faktiskt tänker till på hur vi lever, och vilka val vi gör hela tiden

. Min övertygelse är att vi kan bestämma presis hur vi vill må och leva genom att göra medvetna val och ta eget ansvar .Kanske handlar det om att  byta måsten mot vill och verkligen stå upp för det.

Det är precis det som händer när vi arbetar med varumärket, man stärks att ta eget ansvar när man tar fram sina styrkorna och sen  förstärker dem .Just live it handlar  just om det , att verkligen leva livet fullt ut , genom livsstil ,pusha sig genom hinder  och  hela tiden utvecklas så att livet går mot den riktning man satt ut för att förverkliga det man  verkligen vill uppnå

Karin

Europas sämsta kundservice - leverera med mästarklass

Enligt en stor EU-undersökning har Sverige Europas i särklass sämsta kundservice. Vi tappar kunder i en takt som inget annat land - vi har "en kundservice i hjälpklass"! Min första tanke blir - vilka enorma möjligheter detta innebär.


Företag spenderar stora pengar på att bygga sitt varumärke och sin image. Men detta kan raseras på ett ögonblick om inte medarbetarnas personliga varumärken kan leva upp till det. Du får max två canser! När man utvecklar medarbetarnas varumärken så stärks därför företagets kultur och potential och företagets värde ökar markant.  Detta betyder mycket mer än vanlig marknadsföring och annonsering. Den reklambyrå som först inser detta kommer att bli en vinnare.


För att lyckas med en optimal kundservice krävs engagemang och en ambition att vi levererar med mästarklass. Vi begär det av andra - av kirurgen som opererar och av narkossköterskan som söver oss. Och vi begär det av piloten på SAS, av kocken på krogen och av vår chef.  Men... ställer vi samma krav på oss själva i vår egen yrkesutövning?  Kan du föreställa dig vad det  skulle innebära för ditt personlig varumärke, ditt arbete och din lönsamhet om du fortsättningsvis skulle ha ambitionen att alltid leverera mästarklass!!

Per


Sök jobb med ditt varumärke - i särklass effektivast!

Vi har det senaste åren med utgångspunkt från ditt personliga varumärke och professionella rykte utvecklat en mycket framgångsrik metod för att få jobben du verkligen vill ha. Metoden har uppmärksammats i tidningar som Affärsvärlden, Computer Sweden, Metro, Chefstidningen, norska motsvarigheten till DN m.fl.


De 10 personer vi arbetat med förra månaden hade alla en 100 procentig träffsäkerhet att komma på en anställningsintervju och 90 procentig framgång att också få jobbet man ville ha.


Metoden bygger på tre steg:


• analysera ditt personliga varumärke och professionella rykte. Detta uppstår alltid i betraktarens - dina chefers, medarbetares och kunders öga och är en avgörande punkt och är 80 procent av den kompetens arbetsgivaren söker. Ändå missar nästan alla den!


• ta reda på arbetsgivarens behov och den dolda agenda som finns


• presentera ditt varumärke knivskarp mot arbetsgivarens behov med en helt ny typ av ansökningshandling.


Nyfiken och vill arbeta med den här metoden? Hör av dig till oss på [email protected] 070-624 00 58 eller till [email protected] så tittar vi på dina behov och kommer med en offert.

Per


Top-of-mind . . bli den person man väljer

Vi möter ofta personer som är frustrerade över att `mindre kvalificerade´ kollegor får jobben, uppdragen eller avancerar inom företaget. Man undrar vad dessa personer har som hela tiden ger en så bra utdelning. För oss är svaret enkelt, ett starkt personligt varumärke och ett attraktivt professionella rykte. Man har blivit top-of-mind, den person man först kommer att tänka på - den person man väljer.


Ditt rykte går alltid före dig och det uppstår alltid i betraktarens- dina medarbetares, din chefs eller i dina kunders ögon. De flesta beslut som t.ex. anställningsbeslut eller att få ett visst uppdrag, fattas när du inte är närvarande. Det är då ditt professionella rykte och personliga varumärke måste `stå upp för dig´ och vara verksamt. Det är avgörande att du har analyserat hur du upplevs innan du kan bearbeta och utveckla ditt varumärke.
 

Din titel har ingen betydelse - dina erfarenheter och ditt varumärke har det! Framgångsrika människor fokuserar på det man är bra på. Du måste därför kunna identifiera dina styrkor och lyfta fram det som är unikt och bygga vidare på dessa styrkor. Målet är att bli top-of-mind, en person som är känd för sin smala men ingående expertis kombinerat med ett stort engagemang och ambition att leverera med mästarklass.


Du kan läsa mer i vår e.bok "Du - ett varumärke" som du kostnadsfritt kan beställa från [email protected] eller [email protected]

per


Karlstad

Sitter i bilen hem från Karlstad där vi idag träffat Unionens medlemmar i ett resonemang om personliga varumärken och professionellt rykte som det avgörande steget för att få ett nytt och spännande jobb.

Ett helt nytt tänk för många men helt otroligt vad det öppnar upp möjligheter .Det handlar ju inte om att göra om oss utan förstärka det vi redan har och göra det ännu starkare. Kändes som om många gick hem från föreläsningen med hopp och energi att verkligen ta tag i sitt jobbsökande på ett helt nytt sätt

Tack Karlstad vi kommer gärna tillbaka.

Karin

Improve

Enligt Richard S:t John är Improve ett av de 8 viktigaste stegen när det gäller hur vi når framgång.

Den svenska betydelsen för improve är förädla, förbättra, förkovra, stärka och utveckla. Jag håller med, för att hela tiden förädla och utveckla den du arbetar med ger en så mycket energi och det är då resultatet framgången kommer.


För Per och mig innebär det att Du-ett varumärke har utvecklats till  Ditt -professionella rykte.


 Jag har haft lite svårt att riktigt få fram vad jag menar när jag ska förklara personligt varumärke eftersom det känns som en yta för mig. Vi har hela tiden pratat om både personligt varumärke och professionellt rykte, och igår föll polletten ner. Nu känner vi hur vi kan använda Ditt- professionella rykte för att stärka förbättra och förädla vårt tänk. Min ambition är att hela tiden leva fullt ut och för mig är det så otroligt viktigt att det känns rätt i hela kroppen när jag arbetar.


Här börjar alltså den nya resan där jag gör det jag passionerat brinner för, det jag är bra på, kan bli bäst på och nu kommer den ekonomiska motorn att rulla igång på alvar.


Karin


Det avgörande steget för att få ett jobb eller uppdrag

Det har varit uppenbart ett tag att när de flesta kontaktar uppdragsgivare - eller för den delen arbetsgivare så gör vi det ofta för att presentera vår kompetens och vad vi kan bidra med. Det kan vara i form av produktblad, hemsida eller ett CV. Naturligtvis blir det sällan som man får någon som helst uppmärksamhet. Budskapet drunknar bland alla andra. Många ägnar mycket tid att vässa sitt CV, men hur vass nålen än är hur ska man hitta den i dessa gigantiska höstackar.


Målet är istället att få uppdrags- eller arbetsgivaren att säga:
 
"Vi har hört att du är riktigt bra och vi skulle vilja att du arbetar för oss".

Det innebär att det helt avgörande steget, vare sig du söker jobb eller uppdrag finns i ditt personliga varumärke och i ditt professionella rykte. Om du inte har gjort det tidigare så är det hög tid att bygga ditt varumärke och stärka ditt professionella rykte.  Vi vet hur du gör det!!

per 


Personal branding - världens häftigaste jobb!

Idag har vi lagt sista handen vid e.boken "Bli din egen headhunter" som fått glädjande stor uppmärksamhet. Den visar hur långt vårt personliga varumärke kan ta oss i våra karriärer när vi arbetar med det som verkligen intresserar oss och som vi är bra på - eller har insikten att vi kan bli bra på. Resten handlar om att beröra arbets- eller uppdragsgivaren på ett nytt sätt där vi har känsla och logik i en skön blandning.


Och det mest intressanta när vi arbetar med personal branding är att vi redan har ALLT inom oss. Det handlar inte om försäljning utan om livskvalitet, att utveckla dina starka sidor och ta dig bort från lagomträsket och förverkliga det du verkligen vill med effektivaste verktyg. Personal branding handlar dessutom om att utveckla företag eftersom varje kundkontakt är en avgörande del av företagets varumärke. Det handlar helt enkelt om att få saker och ting att hända i andras medvetande.

Per


Lysande resultat i jakten på ett nytt intressant jobb


De senaste månaderna har vi fullt ut applicerat vårt varumärkestänkande hos de som deltar i våra workshops och är på jakt efter ett nytt intressant jobb. Resultaten har varit lysande och som exempel har de 10 senaste personerna som arbetat fullt ut med detta tillsammans skickat 21 ansökningar som lett till 22 anställningsintervjuer. 9 har fått de jobb man vill ha - den 10e väntar besked. Och jag är inte förvånad eftersom de helt nya och effektiva ansökningshandlingar som vi använder så direkt tilltalar och berör arbetsgivaren.


Ser vi inga misslyckanden? Visst gör vi det, men det beror på att man inte fullt ut har följt våra tankegångar utan hängt kvar i traditionella metoder. Jag har av journalister ibland blivit kallad för en rebell i rekryteringssammanhang. För att sticka ut så är det kanske dags för dig att bli lite av en rebell när du söker jobb och ifrågasätt de myter som så ofta hindrar dig!

per


Hard Rock Café Stockholm - service i mästarklass

Enligt en EU-undersökning som publicerade I Computer Sweden har Sverige Europas sämsta kundservice. Detta gäller definitivt inte Hard Rock Café i Stockholm som vi besökte under två dagar i samband med ett seminarium vi hade i Stockholm om personliga varumärken.


Nivån på den service vi fick, från det vi kom till vi lämnade lokalen var i mästarklass. Och det handlar om personalens personliga varumärken, deras ambition och engagemang. På det sätt som vi uppfattade medarbetarna vid vårt besök, så uppfattar vi företaget. Hard Rock Café har säkert spenderat stora pengar på att bygga sitt varumärke och sin image.

Men detta skulle kunna ha raserats snabbt om inte medarbetarnas personliga varumärken kan leva upp till det. Detta ökar naturligtvis företagets värde markant och betyder mycket mer än vanlig marknadsföring och annonsering. Hard Rock Café har förstått och omsatt det i praktisk handling och vi kommer att komma tillbaka gång efter gång.  


Per


Alla är inte Madonna!

Ibland blir jag lite fundersam när vi hela tiden ska jämföras med kändisar när vi pratar om personliga varumärken. Naturligtvis visar de exempel på starka personliga varumärken, och vi kan ta till oss hur de agerar i olika situationer. Men lika mycket som det kan inspirera så kan det hämma.

Vi vill när vi arbetar få människor att lyfta fram det som är unikt och speciellt med just dem. Att de får mod att ta fram sina styrkor och bygga vidare på dessa så att livet går i rätt riktning. Ta kommandot över livet och se alla möjligheter som finns.

Det är provocerande att säga att man vill göra karriär, men för mig är karriär att man hela tiden gör det som är kul och det man är bäst på.  Tänker man så, ser karriären olika ut för alla människor. Tänk då vilken kraft som kan skapas om alla gör karriär på sitt unika sätt och därigenom kan förverkliga det man egentligen vill uppnå.

Så även om du inte är Madonna eller Tiger Woods så är jag övertygad att när du arbetar med ditt personliga varumärke kommer du att märka en stor skillnad på hur du värderar dig själv och vilka medvetna steg du tar för att leva det liv du verkligen vill.

Karin


En designer fick tag i vår e.bok



Vår e.bok "Du - ett varumärke" har skapat ett stort intresse. Det märks att våra tankar om att bygga sitt personliga varumärke och stärka sitt professionella rykte är väldigt hett just nu. För ett tag sedan skrev tidningen CIO en artikel om vårt sätt att tänka -  "5 sätt att hotta upp sitt varumärke" och sedan dess pågår det en spännande diskussion i tidningen på webben. Den diskussionen sker på fler ställen. Kul tycker vi!

Mattias Franzén - en duktig designer fick syn på vår e.bok och ville ge den en ny design och nu är den färdig och du kan helt utan kostnad beställa den från oss. Sättet vi kommunicerar på är också en viktig del hur vi "lever vårt varumärke" och vi vill naturligtvis också ständigt leverera med mästarklass, från det stora till det lilla.


På tal om webben - vi kan hjälpa dig att bygga ditt varumärke och stärka ditt personliga rykte med personlig support också via mail och telefon. Så låt inte avståndet hindra dig. Om du inte känner till ditt professionella rykte - hur kunder chefer, medarbetare konkret ser på dig - då är det hög tid. Ditt professionella rykte är allt du har!


per


What´s in it for me?

Personliga varumärken är utan tvekan ett av de hetaste områdena just nu! Många frågar oss vad man kan vinna på att analysera och utveckla sitt personliga varumärke och stärka sitt professionella rykte. Jag skulle vilja peka  på tre distinkta saker:


• Är du på jakt efter ett nytt intressant arbete, då får du genom ditt varumärke ett helt unikt underlag för att matcha in dig mot arbetsgivarens behov. Vår statistik över de som lyckas med vår metod är  direkt lysande.


• När man utvecklar medarbetarnas varumärken så stärks företagets kultur och potential och då ökar företagets värde markant. Man skapar en mästarklass i arbetet och detta betyder mycket mer än vanlig marknadsföring och annonsering


• Du bli en "gå-till-person" - den person man väljer inom ditt expertisområde. Du blir top-of-mind och det blir dig som kunderna lyssnar på och får förtroende för


Kan något vara mer lönsamt att analysera än detta?


per


Lite mer jobbsurr från Karin

Nu blir det lite mer jobb surr från Karin.


Jag älskar verkligen att jobba och jag ser att möjligheterna ökar att verkligen ha eller få ett kul och stimulerande arbete när du inventerar och utvecklar ditt personliga varumärke. Möjligheterna ökar dramatiskt och du får dessutom en insikt vad du är bra på och när du mår bra.

Med andra ord kan du göra medvetna val så du kan förverkliga det du egentligen vill. I Sverige får vi nästan inte tycka det är kul att jobba och framför allt inte både tycka det är kul att jobba och jobba mycket, för då tror alla att man håller på att gå in i väggen.


Jag tror tvärt om, och känner du till ditt varumärke, vad du är bra på och känner passion för så vet du också vilken riktning du ska ta för att arbetet inte ska ta energi utan ge energi. Du får en kännedom om dig själv som stärker dig. När jag drev mitt café var det en gäst som sa "Förstår inte varför man ska gå in i väggen. Det är väl bara att öppna dörren"

Ditt personliga varumärke är den dörren  för att du ska kunna utveckla dig för att göra succé i livet.
Succé är när du tycker om dig själv vad du gör och hur du gör det.


Hur skapas ett starkt personligt varumärke?

För ett tag sedan blev vi intervjuade av tidningen CIO om "hur man hottar upp sitt varumärke". Artikeln väckte ett stort intresse bland bloggarna i datavärlden. Det som har diskuterats är vad som skapar ett starkt personligt varumärke. Här kommer listan:


1. Blir en "Gå-till-person. Framgångsrika människor fokuserar på det de är bra på. När du identifierar och använder dina styrkor och lyfter fram det som är unikt för dig, då blir du en "gå-till-person". Du utstrålar ärlighet, trovärdighet och tydlighet. Du blir attraktiv - en person man alltid vänder sig till.


2. Levererar mästarklass. Vi ser gärna att det andra levererar är i mästarklass. Men... ställer vi samma krav på oss själva i vår egen yrkesutövning? Kan du föreställa dig vad det  skulle innebära för ditt varumärke, ditt arbete och din lönsamhet om du fortsättningsvis skulle ha ambitionen att alltid leverera mästarklass!!


3. Har ett starkt professionellt rykte. Ditt professionella rykte är det viktigaste du har. Många beslut om dig tas när du inte är närvarande och det är då som ditt professionella rykte måste stå upp för dig. Kom ihåg att det är vad din professionella omgivning uppfattar som räknas!  Hur väl känner du ditt professionella rykte?


4. Just Live It! Det framgångsrika personliga varumärket bör vara konsekvent och nyckeln heter passion och ambition. Starka personliga varumärken "lever sitt varumärke" med fokus och uthållighet. Och framför allt - man arbetar mycket och har kul när man jobbar. Har man inte det då gör man det av fel anledning.


5. Bygger hela tiden på sina starka sidor.  Kan Zlatan Ibrahimovic sjunga? Ärligt talat så har vi ingen aning! Men vem bryr sig? Zlatan har tagit tag i sina starka sidor och hela tiden förstärkt dem och då har de svaga sidorna en tendens att försvinna. Detta är ett bra sätt att stärka sitt varumärke! Vi behöver inte bli lagom bra på allt.


Om hur vi bygger starka varumärken praktiskt kan du läsa på vår i vår kostnsdsfria e.bok  "Du - ett varumärke" som du kan beställa från [email protected] eller [email protected].


Kul att jobba!

Kul att jobba!!!!


Vi pratar hela tiden om att passion är no 1 och den viktigaste faktorn för personliga varumärken och hur vi utvecklar dem. Jag har funderat på vilken min passion är när det gäller att jobba med personliga varumärken.  Min ambition är att det ska vara en självklarhet att tycka att det är jätteroligt att jobba och prestera.

Min passion är att jobba och jag vill att alla som vill ska kunna hitta den känslan. Det är viktigt för individen, företaget, entreprenören och framförallt för samhället och vår välfärd. Vi säger ofta att vi ska värna om vår välfärd men vi kanske istället ska ta tillvara och värna om att vi idag har en otrolig förmån och frihet att byta jobb t.o.m. bransch. Tänk också vilken energi det ger att jobba med det du tycker är kul och vilka resultat du gör då.


När du inventerar ditt varumärke ser du vilken otrolig kompetens du har och vilka erfarenheter du bär med dig. Både din egen analys och omgivningens input ger dig mod och lust att göra medvetna val som tar dig i rätt riktning mot ett jobb som är kul. Jag tror det blir nödvändigt att verkligen fokusera på det vi är bra på och samtidigt tycker är kul, för att vi ska få den ekonomiska motorn att snurra igen och framförallt att vi kan må så bra som vi vill må.


De flesta har ingen aning om sitt professionella rykte!

Vi har de senaste dagarna haft en del större föreläsningar där jag frågat åhörarna hur många som känner till sitt professionella rykte och sitt varumärke. Ingen har kunnat berätta det, trots att det är så avgörande.


Idag har din titel har inte längre så stor betydelse - ditt personliga varumärke och ditt professionella rykte har det!! Andra formar snabbt en bild av dig och ditt varumärke blir summan av alla intryck som lagras hos personer i din omgivning. Ditt varumärke värderas ständigt och resultatet av det du presterar blir ditt professionella rykte. Det andra upplever och ser av dig är sanningen!


Du kan inte sticka ut om du inte känner dina styrkor. När du vet detta då kan du skapa  en idé om vilket varumärke du har och det är först när du vet hur omgivningen uppfattar dig som du också kan  påverka ditt varumärke. Då kan du kommunicera ut det och få människor att tänka på dig på exakt det sätt du vill.  


En rebell i rekryteringssammanhang.


Häromdagen satt jag i ett möte med ett 10-tal konsulter som arbetar med att hjälpa människor till nya jobb. En sak som slog mig var den uppgivenhet som fanns i rummet när man sa att detta kan ju bara göras på ett och samma sätt.


En journalist har kallat mig för något av en rebell i rekryteringssammanhang och det är något jag är stolt över. Jag är dessutom kaxig nog att påstå att vi har de i särklass effektivaste metoderna för att du ska få exakt det jobb du vill ha. Genom att bli din egen headhunter matchar du hela ditt avgörande varumärke distinkt mot arbetsgivarens behov. Och det handlar om att agera på helt nya sätt för att sticka ut och här har vi just nu en hundraprocentig träffsäkerhet - alla som använder metoderna tar sig på intervjuer och 95% får jobbet de vill ha. Men detta kräver ett nytänkande och då får vi inte som konsulter fastna i myterna om den effektiva rekryteringen.

Det handlar om ditt personliga varumärke och ditt professionella rykte. Det är din riktiga hårdvaluta idag.


Sökes!! Ett hotell som vill göra succé

  

Innan jul hade vi kontakt med ett reseföretag för jag tyckte att jag hade fått en kanonidé. Företaget anordnar träningsresor till medelhavet och eftersom den bästa affären man kan göra är att satsa på återbesökarna, så tänkte jag att nu är tiden mogen för nya djärva grepp!
 

Tänk att erbjuda de som år efter år åker på träningsresor att utveckla och stärka sitt personliga varumärke och professionella rykte. De tränar, äter bra mat är i härlig miljö och har mycket egen tid att lägga på den viktigaste faktorn för att göra succé . Vi fick napp och skulle med nu i maj eller juni men då stökade lågkonjunkturen till det så de fick dra ner på antalet resor. Min fundering är nu att utmana hotell som just för att det är finanskris vågar satsa på det som ger människor verktyg att göra succé.


Så just nu så söker vi alltså hotell som vågar profilera sig och satsa nytt eller kanske komplettera med en ny profil för att få sina gäster att återkomma. Bli det hotell som gör succé genom att erbjuda en vistelse som bidrar till att få människor att förverkliga det de vill uppnå genom att utveckla sina personliga varumärken.

Spännande att se vart det leder!


Världens smalaste slaktare

Världens mest omtalade slaktare heter Dario Cecchini och han har sitt lilla slakteri i byn Panzano in Chianti i Toscana. Folk från hela världen vallfärdar till hans butik tack vare hans professionella rykte. Han har specialiserat sig på att slakta fram den italienska specialiteten Bistecca Fiorentina och det gör han samtidigt som han högljutt reciterar Dante och underhåller kunderna.


Dario har mycket systematiskt byggt sitt personliga varumärke kring sin ambition och passion och detta har skapat hans professionella rykte. Detta har givit honom honom världsberömmelse och till och med restauranger i New York frågar efter hans tjänster. Enkelt helt enkelt, men inte alltid lätt. Eller. . . ?


Arbetsgivaren vill ha ditt varumärke vid en rekrytering

Arbetsgivaren söker med ljus och lykta efter kombinationen mellan dina främsta erfarenheter, din ambition och ditt engagemang vid en rekrytering. Detta är ditt personliga varumärke och professionella rykte. Här har vi skapat nya metoder med 15 års erfarenhet och en stor portion nytänkande.


När du marknadsför dig mot ett nytt jobb krävs det därför en helt ny typ av ansökning och resultatet av detta nytänkande har varit överväldigande. Förra månaden arbetade vi med 8 personer som tillsammans skickade 17 ansökningar (nya typen) och man kom på 18 (!) intervjuer. 7 av de 8 har fått kanonjobb och den 8e väntar på besked.


Våra metoder har uppmärksammats mycket i svensk och norsk press och nu har vi också börjat att få erkännande utanför Skandinavien. USA:s främste headhunter Nick Corcodillos skrev i ett mail till oss när han sett dokumentet: "I like your idea of doing the job in the resume - you have put the working resume idea to good use! My compliments!"

  

Du kan nu beställa vår nya e.bok: Bli din egen headhunter som beskriver detta nya tänkande. Inklusive kommande uppdateringar kostar den 250:- beställ från [email protected] eller [email protected]


Tankar om Succé

Succé är egentligen att tycka om sig själv, tycka om det man gör, och hur man gör det. Enkelt helt enkelt!  Att utveckla sitt personliga varumärke handlar precis om att göra succé. Genom att hitta det du tycker om att göra och är bra på och förstärka det, så tycker du mer om dig själv får energi och lyskraft.

Hittar du det så är grunden klar, för när du blir medveten om ditt personliga varumärke och professionella rykte då kan duockså börja förändra det så du gör den succé i livet som du verkligen  vill ha. Ditt varumärke handlar alltså inte om yta och hur du ser ut utan att göra det du är bra på och har lust till, lite mer lite oftare. Det handlar inte om försäljning utan helt enkelt om din livskvalité.


RSS 2.0